Persbericht: lezing "The space based economy" op 24 januari

Planetoide Mijnbouw
Persbericht van Publiekssterrenwacht Schothorst te Amersfoort over mijn lezing over the space based economy op 24 januari:

Ruimtevaart gaat mainstream en is booming. In de toekomst gaat er een nieuwe economie ontstaan in de ruimte waarbij bedrijven zoals SpaceX, Mars One en Planetary Resources de ruimte gaan domineren met raketbrandstof, water, zeldzame metalen en energie als ruilmiddelen in de ruimte. De combinatie van revolutionaire technieken zoals planetoïde- en maanmijnbouw, zichzelf replicerende robotica en 3D-printen zullen uiteindelijk de gehele aarde gaan voorzien van energie.
Op iets kortere termijn zal de ruimte economie al een impuls krijgen door sub-orbitaal ruimtetoerisme. Bedrijven als Virgin Galactic en SXC/XCOR zijn in de race om als eerste commerciële ruimtevluchten aan te bieden. Dit zal uiteindelijk eerst gaan leiden tot point-to-point travel op Aarde waarbij een enkele reis Londen-Sydney binnen het uur zal kunnen plaatsvinden. Daarna zullen mensen ook permanent in de ruimte gaan verblijven en zich bijvoorbeeld op Mars gaan vestigen.
De lezing zal ook aandacht geven aan de huidige status van de ruimte-economie die anno 2013 een waarde van 200 miljard dollar vertegenwoordigd. Telecom satellieten voeren daar nu de boventoon in en op korte termijn zal ook de aardobservatie een grote sprong maken met bedrijven als Planet Labs en Skybox Imaging die een bijna real-time Google Earth nastreven. Dit zal een revolutie ontketenen voor location based services. Daarnaast zijn er natuurlijk ook tal van juridische implicaties, bijvoorbeeld rondom privacy.
Erik Laan van Eye on Orbit vertelt je alles over de nieuwe ontwikkelingen op het gebied van de ruimtevaart economie. Eye On Orbit is een bedrijf dat zich voornamelijk bezighoudt met advisering van internationale ruimtevaartbedrijven, ~instituten, agentschappen en investeerders, op het gebied van de toekomst van de Ruimtevaart. Daarnaast speelt Eye On Orbit een stimulerende rol richting het grote publiek om nut en noodzaak van Ruimtevaart bekend te maken.

De toegang tot deze lezing bedraagt €3,00 en is geschikt voor 16 jaar en ouder.

Maurits Polak, secretaris 06-12360369
Algemene informatie
Voor meer informatie zie http://www.publiekssterrenwacht.nl en volg de berichten op onze Twitter account of op Facebook: "Publiekssterrenwacht Schothorst".

Background notes
Typical value chain with space in the loop: Component producers, Satellite manufacturers, launch providers, operators, end-users (companies & consumers)

Telecom
From GEO (SES-Astra, IntelSat, Eutelsat) to LEO (Iridium, Globalstar, O3B)